Про художньо - естетичний розвиток дітей
«Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, музики, малюнку, фантазії, творчості»
В. Сухомлинський
Ефективним шляхом всебічного гармонійного розвитку особистості є залучення дошкільників до художньо-естетичної діяльності, яка включає зображувальну, музичну, театралізовану, художньо-мовну діяльність. Ці види діяльності виконують функцію позитивно-емоційного збагачення, викликають емоції радості, захоплення, натхнення, витісняють тривожність, почуття безпорадності.
Художньо-естетична діяльність задовольняє гостру потребу дітей у самовиявленні і є одним із найулюбленіших занять. У цьому виді діяльності дошкільники виявляють високу зацікавленість і, що важливо, невелику стомлюваність. Ці фактори позитивно впливають на емоційний стан, загальний психічний розвиток дитини і разом з тим ця діяльність – є засобом її всебічного розвитку дитини.
Одним із завдань художньо-естетичного розвитку є розвиток у дитини елементів творчості. Це допомагає дітям розкрити їх внутрішній світ, особливості сприймання та уявлення, інтереси та здібності.
Творчі здібності формуються у дітей поетапно. На початковому етапі здійснюється нагромадження знань та художніх вражень, набуття вмінь та навичок, що є необхідним для самостійної художньої діяльності. І лише на подальшому етапі стає можливим виникнення творчого задуму, пошуку художніх засобів. Відповідно до вікових можливостей, діти у ЗДО "Вишиванка" переглядають лялькові вистави, самостійно включаються в творчих процес та виконують ролі під час інсценізацій пісень, казок, розігрування потішок, музичних ігор, святкових ранків та розваг.
Правильно спланувати види художньої діяльності дітей, підготувати необхідні матеріали вихователю і керівнику музичному допоможуть індивідуальні бесіди з дітьми. Напередодні її проведення дорослий має поцікавитися, чим би хотіла зайнятися завтра кожна дитина. Доцільно використати методичний прийом нагадування (- Яке чудове свято нещодавно було! Як красиво співали і танцювали діти! А хто не танцював на святі, а хотів би? Хто хотів би заспівати? ). Такий підхід відновлює в пам’яті дітей художні враження, викликає прагнення творити прекрасне.
Для того, щоб з’явилося бажання займатися художньою діяльністю, необхідно створити творчий настрій. Атмосфера повинна сприяти художній діяльності та забезпечувати вільний вибір (розкладені на столі музичні інструменти, ширма для лялькового театру, сценічні костюми, наголівники, маски) без цього творчий процес неможливий.
Серед принципів індивідуального підходу до дитини важливе місце посідає застосування заохочень. Для формування у дітей самоповаги, впевненості у своїх можливостях необхідно виявляти увагу і доброзичливість. Часто пропоную дітям пограти такі музичні ігри, як «Відгадай мелодію», »Маленькі композитори», «Веселі музиканти», пропоную самим організовувати «танцювальні хвилинки».
Отже, перед керівниками музичними та вихователями ЗДО стоїть завдання виявляти, підтримувати та розвивати нахили та здібності дітей, створювати умови для задоволення індивідуальних інтересів. При цьому вони повинні уміло і тактовно керувати вибором та змістом художньої діяльності дошкільників, чуйно ставитись до паростків дитячої творчості.