Інклюзивна освіта
З 01 квітня 2016 року в ЗДО № 8 «Вишиванка» реогранізовано групу загального розвитку в інклюзивну групу для виховання і розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Відкриття інклюзивної групи - це крок назустріч дитині, це нові підходи до навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку. Головний принцип роботи інклюзивної групи ЗДО № 8 - не дитина повинна підлаштовуватися під загальну систему освіти, а саму систему потрібно спрямувати на урахування потреб кожної окремої дитини з особливими освітніми потребами. Саме при такому підході в освітньому процесі - переваги отримують всі.
З 01 січня 2018 року в ЗДО № 8 реорганізовано ще одну групу загального розвитку в інклюзивну групу для дітей з особливими освітніми потребами.
Для забезпечення результативності корекційно-розвиткової роботи, координації діяльності всіх учасників освітнього процесу в інклюзивній групі, наказом директора ЗДО Гузь З.О., створено Команду психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами у складі:
- Гузь З.О., директор ЗДО;
- Балабанова Т.Б. - вихователь-методист;
- Онишко О.В. - практичний психолог;
- Пилипець Л.Р. - вчитель – логопед;
- Веремчук О.П. - вчитель - дефектолог;
- Широчук Н.П.- сестра медична старша;
- Селещук О.І. - інструктор з фізкультури;
- Синьчук Є.М. – керівник музичний;
- Кавюк Т.М., Оксенюк К.В., Марчак Н.П., Триндюк Ю.С.. - вихователі груп, у яких виховуються діти з ООП;
- Курбай А.Ю., Курпіль В.А. - асистенти вихователів інклюзивних груп.
Основні завдання, які визначила Команда психолого - педагогічного супроводу дітей з ООП:
1. Збір інформації про особливості дитини, її інтереси, труднощі і обмеження, освітні потреби з метою визначення та реалізації належної підтримки, вжиття адекватних заходів.
2. Всебічне обговорення особливостей (труднощів) розвитку дитини з урахуванням інформації різних фахівців з метою визначення характеру та причин відхилень в розвитку та поведінці;
3. Прийняття консолідованого рішення про специфіку змісту освіти і навчання з урахуванням рекомендацій психолого-медико-педагогічної консультації.
4. З’ясування потенціалу розвитку дитини, актуалізація її позитивних особистісних якостей.
5. Розробка та реалізація Індивідуальної програми розвитку дитини.
6. Моніторинг динаміки загального психічного розвитку дитини, консультування і вирішення складних, конфліктних ситуацій.
7. Ведення документації, що відображає актуальний розвиток дитини, динаміку її стану, рівень успішності; збір портфоліо.
Умови доступності закладу дошкільної освіти № 8 "Вишиванка"
для навчання осіб з особливими освітніми потребами
У ЗДО № 8 “Вишиванка” працюють:
- 2 інклюзивні групи для дітей з освітніми потребами;
- 2 групи для дітей з порушеннями мови.
Приміщення обладнані системами центрального опалення та вентиляції, що забезпечують сприятливі мікрокліматичні умови внутрішнього середовища. У закладі дотримується повітряно – тепловий режим. Чистота повітря у закладі забезпечується регулярністю вологого прибирання, використанням всіх видів провітрювання (наскрізне, кутове, однобічне).
Навчальні меблі групових кімнат відповідають віковим та морфофункціональним особливостям дітей, враховується специфіка освітнього процесу.
Розташування меблів і обладнання, кімнатних рослин сприяє максимальному використанню денного світла і рівномірному освітленню приміщень. Усі приміщення закладу мають природне освітлення. З вересня по травень у приміщеннях рівень освітлення підвищується за допомогою штучного освітлення – люмінесцентних ламп. Світло на робочі місця падає ліворуч.
При оздоблені навчальних приміщень враховано такі вимоги: стіни світлих тонів; меблі, парти – кольору натурального дерева; дошки темно-зеленого кольору, стелі, двері, віконні рами – білі.
Територія, будівля, приміщення ЗДО художньо-естетично оформлені, утримуються в належному стані.
Наявний пандус.
В інклюзивних групах педагоги використовують у роботі з дітьми дидактичний матеріал та обладнання: для розвитку дрібної моторики, бізіборд, рамки Монтессорі, кінетичний пісок, дошка для атртерапії, масажні м’ячики, аромолампи.
Для дітей діє спортивна зала, де наявне спеціальне обладнання: килимки здоров’я, шведські спортивні стінки, похилі рельєфні дошки, ребристі дошки, фітбольні м’ячі та інше.
Поради вихователям, в групах яких виховується
дитина з особливими освітніми потребами:
1. Навчіться толерантно ставитися до особливих дітей, але в ніякому разі не акцентувати увагу на це дитині.
2. Сприяйте тому, щоб кожна дитина відчула себе прийнятою.
3. Сприяйте створенню у дитячому колективі атмосфери доброзичливості, справедливості й терпимості.
4. Надавайте індивідуальну підтримку, але при цьому не відокремлюйте дітей з особливими потребами від основної групи дітей.
5. Намагайтеся наблизити виховні, навчальні та розвиткові завдання до потреб і можливостей такої дитини.
6. Співпрацюйте з іншими педагогами (вчителем - логопедом, вчителем - дефектологом, практичним психологом, асистентом вихователя), лікарями та батьками в одній команді.
Рекомендації педагогам для успішної взаємодії з сім’ями
в яких виховуються діти з особливими освітніми потребами:
- наголошуйте на цінності дитини та необхідності розвитку її сильних сторін,
- намагайтеся зрозуміти батьків, прислухайтеся до їхньої точки зору, приймайте їхню позицію,
- умійте бачити в дитині індивідуальність, незалежно від наявних вад розвитку,
- домовляйтеся з батьками про обмін інформацією про розвиток дитини вдома і в ЗДО,
- боріться зі стереотипами,
- не жалійте батьків, це заважає ефективній взаємодії,
- спільно вирішуйте проблеми,
- плануйте свою діяльність спільно з батьками.
Рекомендації батькам в сім’ях яких виховується
дитина з особливими освітніми потребами:
- поважайте свою дитину,
- сприймайте її такою, яка вона є,
- дозволяти їй бути собою,
- хваліть і заохочуйте до пізнання нового,
- стимулюйте до дії через гру,
- розмовляйте з дитиною, слухайте її, спостерігайте за нею,
- підкреслюйте її сильні сторони,
- впливайте на дитину проханням – це найефективніший спосіб дати їй інструкції.
Організація соціальної взаємодії направленої на гармонізацію дитячих взаємовідносин в інклюзивній групі ЗДО
Методичні рекомендації для педагогів інклюзивних груп
- Для ефективного розвитку соціальних вмінь у дітей з особливостями психофізичного розвитку створюйте таке середовище, в якому б усіх дітей сприймали і поважали.
-
Пам’ятайте, кожній дитині властивий свій темперамент, рівень розвитку та індивідуальні особливості. Намагайтесь толерантно сприймати людські відмінності і навчати цьому малят.
-
Дитина з ООП не повинна займати особливе становище в групі, вона має відчувати себе природно, досягати самостійності, наскільки це можливо. Створюйте таку атмосферу взаєморозуміння і взаємодопомоги між дітьми, яка б могла забезпечити дитині з особливими освітніми потребами можливість самоствердитися, набути певні навички соціальної поведінки.
-
Сприяйте налагодженню дружніх стосунків дітей природним шляхом. Не намагайтеся примушувати дітей до дружби, оскільки такі взаємини мають розвиватися безпосередньо. Не приділяйте цьому питанню надмірної уваги й не занадто наполягайте на необхідності взаємодії дітей з особливими потребами та дітей із типовим розвитком. Такими діями ви можете закріпити у свідомості останніх думку про те, що дітям з особливими потребами необхідно допомагати, а не те - що слід налагоджувати рівноправні взаємовигідні соціальні стосунки.
-
Вчіть дітей з повагою ставитися до однолітків і додержуватися норм поведінки під час взаємодії, поважати гідність дітей з особливими потребами. Наприклад, комусь можуть бути неприємні часті торкання. Інколи діти можуть ставитися до дітей з особливими потребами як до ляльок або домашніх тварин.
-
Вчинки говорять більше за слова, а тому демонструйте дітям позитивну соціальну поведінку. Якщо вихователь, помічник вихователя в групі ставитимуться до всіх дітей з повагою, вихованці діятимуть аналогічно. Якщо ж вони будуть бачити зверхнє, грубе або неуважне ставлення дорослих один до одного та до вихованців, вони будуть наслідувати це під час взаємодії з однолітками. Будь-які дії вихователя в групі не лишаються непоміченими й впливають на дітей.
-
Заохочуйте дітей до співробітництва й взаємній допомозі. Необхідно зосереджувати увагу на тому, що у всіх дітей з особливими потребами є власні інтереси, здібності й таланти, якими вони можуть поділитися з іншими. Вчіть дітей обмінюватися послугами. Це має бути взаємний, а не однобічний процес. Діти з особливими потребами мають не лише отримувати допомогу, а й надавати її іншим.
-
Діти з недостатнім розвитком комунікативних навичок не можуть започаткувати гру, не вміють приєднуватися до неї. Для розвитку цих умінь потрібна цілеспрямована допомога педагога шляхом моделювання поведінки і підкріплення. Щоб заохотити дитину з ООП до гри, вихователь має приєднатися до гравців, залучити малюка, а коли він буде здатний самостійно гратися з однолітками, поступово залишити дітей. Інколи необхідне фізичне керування дітьми з ООП під час гри, доки вони не оволодіють мистецтвом самостійної гри.
-
Діти, що не бажають гратися з однолітками, можуть боятися це робити, діяти дуже повільно або демонструвати агресивність. Щоб сприяти соціальному розвиткові таких дітей, пропонуйте дітям безпечне місце, звідки вони б могли спостерігати за діяльністю інших дітей. Часто малята багато чому навчаються в такий спосіб і можуть повністю долучитися до гри через спостереження. Використовуйте позитивне схвалення. Посмішка, кивок головою чи погладжування по спині дитини можуть бути ефективнішими, ніж голосні коментарі перед усією групою.
-
Не примушуйте дітей брати участь у групових видах діяльності, а приділяйте їм індивідуальну увагу, щоб у них з’явилося почуття довіри, необхідне для колективної роботи.
Світ дітей з особливими освітніми потребами особливий та різнобарвний. Вони вчаться жити повноцінним життям, тому завдання дорослих – допомогти їм у цьому, але головне – не нашкодити дитині своїми стараннями. Тож давайте працювати разом і допомагати дітям адаптуватися в нашому непростому світі. І об’єднавши зусилля, ми впевнені -
кожна дитина знайде своє призначення в житті.